„Mert mikor vágyát közelítve kémli,
oly mélységekbe száll az emberelme,
hogy az emlék nem képes utolérni.”
/Dante: Isteni színjáték/

2016.októberében a Lónyay utcai Református Gimnázium és Kollégium néhány diákja és tanára, vagyis mi, bejártuk Dante Firenzéjét, Galileo Galilei kísérleti helyszínét, Pisát és Montecatinit.

Elsőként Montecatinit, az elbűvölő középkori kisvárost tekintettük meg, majd a magyar siklóhoz hasonlító, 1890-ben épült Funicolare-n utazva a lenyűgöző látványt nyújtó naplementében gyönyörködhettünk. Az elkövetkező napokban a reneszánsz kincsesházát, a nagyszerű Firenzét vettük birtokunkba a Medici család nyomába szegődve. Legelőször a firenzei dómot fedeztük fel, majd a Battistero-t, vagyis a keresztelőkápolnát, ahol látássérült diáktársunk is végigtapogathatta az aranykapu apró szobrait és faragványait. Ám itt még nem fejeztük be a kincsek felkutatását: ezután megtekintettük a dóm múzeumát, ahol a kupola építésével ismerkedhettünk meg egy kisfilm és az építkezés során használt eszközök megtekintésével. Megnézhettük Michelangelo öregkori Pieta-szobrát, amelyen Nikodémus alakjában a szobrász arcképét ismerhettük fel. Az Uffizi képtárban megcsodáltuk többek között Botticelli alkotásait, köztük a két világhírű festményt, a ’Vénusz születését’ és a ’Tavaszt’, amelyekről érdekes kiselőadást hallhattunk iskolatársainktól. Ezt követően bejártuk a főteret, a Piazza della Signoria-t, ahol szabadidőnkben diáktársaimmal magyar népdalokat és egyházi énekeket énekeltünk, az arra járó turisták tapssal fejezték ki elismerésüket. A Medici paloták és kápolnák lélegzetelállító freskói és márványdíszítéseit is megcsodálhattuk. Láttuk a művészettörténet talán legcsodálatosabb ember szobrát: Michelangelo Dávidját is, és az Accademia-n betekinthettünk a szoborkészítés ’technikai’ rejtelmeibe is. Tanulmányi kirándulásunk következő színhelye Pisa volt. Meglátogattuk a világ egyik különleges látnivalóját, amely a fizikai törvényeket is igyekszik megcáfolni, a Ferde Tornyot, és amelyről iskolatársunk kiselőadásában hallhattunk érdekességeket. Galileo Galilei itt próbálta ki egyik elméletét a testek tömegvonzásával kapcsolatosan. Mi is, mint az átlag kirándulók, készítettünk torony támasztós fényképeket. A pisai dómban felfedezhettük a firenzei és pisai építkezési stlus közötti különbséget, a Battistero-ban kipróbálhattuk, hogy a visszhang működik-e. Délután a Ferde Tornyot is meghódítottuk néhányan, amelynek tetejéről pompás kilátás nyílik a ’Csodák terére’. Éjszaka fényeiben gyönyörködhettünk a repülőről hazafelé, és megérkezve megállapíthattuk, hogy mindenütt jó, de legjobb itthon.